• Sarah

2020 - Decade in review

Uppdaterad: jan 27

Egentligen tänkte jag inte göra detta då jag helt ärligt inte pallade med det. Men efter att ha blivit lite inspirerad av andra som gjort liknande blev jag själv lite nyfiken på hur mitt senaste årtionde sett ut. Det var ju faktiskt under denna tiden jag började intressera mig för foto och film, vilket innebär att det finns en del material att se tillbaka på vilket jag inte gjort på ett tag. Så ja, det hade varit kul att sammanfatta detta. Here it goes.

2010 -17 år

Här fick jag gräva fram min gamla hårddisk som, hör och häpna, behöver extern batterikälla vilket känns väldigt långt bort idag. Kan även tillägga att den är superseg och låter mer än min dator...

Jag befann mig på Naturbruksgymnasium under detta året. Bodde på internat i veckorna och hemma hos föräldrarna på helgerna. Jag hade fotat en del åren innan detta med enliten digitalkamera. Mer dokumentärt under semestrar och för skoj. Det fortsatte men under denna tiden växte intresset för att dokumentera i video. I och med att jag bodde på internat med flera andra människor hade vi tid utanför skolan att umgås och hitta på bus. Det skapades flera filmer under denna tiden med tokiga saker vi hade för oss.

2011- 18 år

Fortfarande i gymnasiet och fortsatte att göra mina små roliga filmer med alla tokigheter vi hittade på. När det var dags att välja projektarbete lyckades jag få igenom att få göra en kortfilm. En skräckis vilket gick, sådär. Den blev i alla fall färdig tillslut och visades för hela skolan. Här är det helt amazing DVD-omslaget som gjordes, inte utav mig å jag visste knappt vad Photoshop var.

2012 - 19 år

Jag började göra mer små kortfilmer med effekter. Min dator var inte överförtjust att köra Adobe After Effects då den nog inte hade hälften av kraven som är rekommenderat. Jag blev även antagen till Civilekonomprogrammet detta året och flyttade till hösten upp till Växjö. Kort efter insparken, där jag var i gruppen Harry Potter, kom jag med i ett så kallat utskott för ekonomihögskolans förening. Gruppen kallades Promotion och håller på med foto, film och grafik för övriga föreningen, event och liknande. Första uppdraget där då jag hade lite erfarenhet av filmredigering var att ansvara för ihopklippningen av årets nollningsfilm. men hjälp av flera kompisar inom gruppen fick vi ihop en film som jag tror var typ 40 min lång. Jag tror vi även hade en filmvisning i en aula och gjorde DVDer.

Under denna hösten fick jag även förtroendet att filma lite sittningsspex, småfilmer för toastmasters på middagar/fester, då de fått reda på att jag filmat och redigerat en del. Det var jättekul men jag var superblyg och det var väldigt ovant för mig, men lärorikt och det blev faktiskt väldigt bra. Den vintern skaffade jag min första systemkamera, en canon 650D som hängde med väldigt länge. En riktig trotjänare!

Canon 650D, en riktig trotjänare!

Tycks om mina "mad" photoshop skills?

2013 - 20 år

Min andra och tredje termin var jag i fullt sjå med att filma event och även fota en del, då dokumentärt som jag gjort lite tidigare men mer "proffsigt". Detta året gjorde jag en reklamfilm för gymmet som fanns på campus, filmade flera spex åt toastmasters och även åt andra föreningar på skolan. Mycket film helt enkelt och mycket redigerande vilket jag minns att min dator inte tyckte var jättekul. Den var ganska seg, det tog tid men den kämpade på!

På hösten var jag även med och filmade samt redigerade årets nollning likt året innan tillsammans med mediautskottet Promotion. Det var detta året jag började organisera mina projekt på allvar därför har jag lite mer koll här på vad jag faktiskt har gjort.

Jag visste inte nu att året efter skulle bli tufft men ack så lärorikt för mig. Den hösten blev jag nominerad till MU-ordförande. Det innebar en plats i styrelsen på 11 medlemmar, gemensamt ansvar över hela ekonomihögskolans studentförening EHVS samt mediautskotten Assar (tidningen), Kansliet och Promotion (där jag redan var med). Spoiler alert, jag blev utvald!

2014 - 21 år

Detta året var nog det tuffaste året på universitetet för mig. Jag pysslade med så mycket saker.Det var både plugg, styrelsen, Promotion, massa spexfilmer och event. Jag gjorde även film till ett slöjdcafé och ett band.

Året producerade några av min bästa spex genom tiderna om jag får säga det själv, samt det mest suspekta. EHVS ordförande iklädd kjol skakar rumpan mot kameran och katter med laserögon. Tror det var en t-rex inblandad med nånstans...

Själva nollningsveckan var hektisk då jag skulle filma ganska många timmar samt redigera ihop typ 5 spex under veckan till fredagens finsittning. Då styrelsespexet var filmat mot greenscreen krävdes det ännu mer av min redan plågade dator. Jag tror inte den stängdes av under hela veckan.

Efter nollningen skulle man kunna tänka att jag bara ville pusta ut. Jag hade avklarat 2 år av utbildningen och gick nu in i fördjupningsdelen där jag valt logistik. Men inte då! Här tar vi det inte lugnt! Här skulle det läsas extra kurs, på kvällstid! Men inte vilken kurs som helst utan rörlig bild! (alltså video). I och med att jag var och fortfarande är medeltidsintresserad så blev mina filmer medeltidsinspirerande. Klicka på bilderna ifall du vill se 2 av filmerna.

Kul not att detta var första året jag träffade David (han som gör en hairflip ovan) som senare skulle bli min pojkvän och numera sambo.

2015 - 22 år

Detta var året då mitt fotande satte igång på allvar. Jag och flera kompisar började ha dedikerade fotograferingar och resultaten blev bättre och bättre. Jag var nu inne i medeltiden väldigt mycket så majoriteten av fotograferingarna var relaterat till. Utöver det var det fortfarande en hel del foto/film i studentlivet och resor med familjen. 2015 var även året jag startade egen firma inom media, foto/film/grafik. Det var inte så mycket action just då men för mig var det stort!

Min projektlista det året kan vara den största någonsin för mig och nu i efterhand fattar jag inte hur jag orkade. Nu hade jag både fotohobbyn, medeltiden, studierna, egen firma, extra jobb, extrakurs i bildretuschering och en C-uppsats! För att inte tala om engagemang utanför studierna i Promotion. Jisses...

När jag tänker efter var detta nog mitt stora Ebay år. Det köptes in ledlampos, blixtar, ljusstativ, reflector, softboxar, u name it! Min studentplånbok tackade Ebay ska jag säga. När det gällar bilderna ser jag en stor utveckling detta året. Jag började fota med tanke och testade på alla möjliga saker. Jag började fota med artificiellt ljus och testade även på stjärnfotografering. Raw-formatet upptäcktes och redigeringen blev också ett stort fokus.

2016 - 23 år

Det fortsatte blir en del CV-bilder på universitetet med mina yougnuo-speedlights och softboxes, även på mig själv. Blixtarna gjorde ett jättebra jobb om man inte blixtrade för snabbt. Då överhettades dem vilket jag fick erfara under en sittning. Efter det skaffade jag 2 till att byta med och jag har fortfarande kvar allihopa! Vårteminen var min sista på universitetet så allt mitt fokus låg på D-uppsatsen. Därav blev det inte jättemycket fotande då och efter att vi lyckats ta oss igenom den var det dags att ut i arbetslivet så jag började söka jobb, i mängder. Tror jag sökte norr om 80 jobb.

Detta året fick jag även många mer professionella uppdrag. Jag både fotade produktbilder till ett företag ett per studenter startade och även mitt första bröllop!

En del av sommaren spenderades på underbara Gotland och Medeltidsveckan. Övriga sommaren var ute på medeltidsevent med Höglandsriddarna där jag fotade massor. Till hösten flyttade jag upp till Jönköping och kompiskretsen där jag fortsatte mitt jobbsökande medans jag pluggade en kvällskurs inom projektledning. Min lägenhet hade gått från en 1a på 27 kvm till en 2a på 52kvm. Jag hade plats att bygga en liten liten studio i lägenheten där jag fick till ett par självporträtt.

2017 - 24 år

Den 2a Januari började jag jobba på Scandinavian Photo som inköpare. Det var så coolt!

Nån månad senare i februari blev jag och David officiellt ett par efter att vi börjat dejta i mitten av December, wohoo!

Med pojkvän och jobb flöt året på med några fotograferingar här och var men inte jättemånga. Under sommaren fotade jag i alla fall mitt andra bröllop. Jag var så nervös men det blev jättebra!

I övrigt var detta inte något fotoår precis. Medeltidsveckan var ett resmål även detta året men det blev inte lika många bilder där som året innan. Jag började känna att min motivation började tryta lite. När jag tittar tillbaka nu i efterhand på åren jag haft innan dessa är det inte så konstigt...

2018 - 25 år

Året jag startade denna hemsidan och bloggen! Ett år av skapande efter förra årets frånvaro av kreativitet. Detta året gjordes även lite film igen vilket var ett tag sen. Såklart var alla filmerna medeltidsrelaterade!

Medeltidsvandring på Dumme Mosse

(klicka för video)

Medeltidsveckan 2018

(video)

Söderköpings Gästabud 2018

(video)

Det var även mycket kreativt skapande i form av kompositioner vilket var jätteroligt! Det tråkiga är att jag sällan har tålamod för denna typen av skapande. Jag önskar jag hade mer tålamod för jag älskar resultatet.

Övriga bilder från året som återigen innebar mycket medeltid, Gotland och Medeltidsveckan samt dedikerade fotograferingar! Detta var även året jag blev sambo med David i vår första gemensamma lägenhet!

2019 - 26 år

Året då allt hände på samma gång! Jag och David blev husägare samt kattföräldrar och jag bytte jobb 2 gånger!

Det blev ganska många mappar med projekt även i år även om det inte riktigt kändes som det. Jag minns att jag fotade mycket i min lilla hemmastudio i lägenheten innan vi flyttade till huset i början av sommaren. Sen har vi varit iväg på en del event som jag förevigat. Ett väldigt hektiskt år där mycket hänt helt enkelt.

Detta året lyckades jag skapa en av mina (enligt mig själv) bästa bilder någonsin! Denna! Tagen i norge under ett vikingaevent en dag med mycket dimma. Effektfullt!

Bilden fick även äran att pryda Scandinavian Photos instagram. Waah!

Det var även flera bröllopuppdrag detta året vilket var jättekul då jag fick jobba lite med mitt egna företag. Jag har skrivit blogginlägg om alla bröllopen om du är intresserad av att läsa mer, klicka bara på bilderna!

Gotland och Medeltidsveckan även i år där jag efter att jag börjat småprata med en fellow fotograf och blev erbjuden ett fotopass.. för Medeltidsveckan! Så sjukt starstrucked. Jag har skickat några av de bilderna jag tog under veckan så håll tummarna att de gillar dem. Kanske får jag se någon av mina bilder i marknadsföringen och under veckan 2020, iihh!!

Men i och med att det hände så mycket detta året har jag känt att jag inte riktigt hängt med. Livet har liksom sprungit iväg med mig och påverkat min kreativitet. Jag har inte känt det som att jag har tid till någonting och därför blir inget gjort. Så det som symboliserat året för mig är att visst det har fotats och filmats projekt... Men de har aldrig blivit färdigställda. Det har liksom varit en kamp att för att få något slutfört. Såklart var bröllopen en prioritet då de var faktiska kunder till mig men allt övrigt har bara inte blivit av. Under vintern nu har jag känt att min kreativitet är på väg tillbaka. Troligtvis beror det på att mycket nytt hänt under 2019 och det är häftigt att se tillbaka på hur mycket som hänt. Jag har nu blickarna framåt i 2020 och hoppas på ett kreativt år där jag gör vad jag tycker är roligt!

Superkul att du gått igenom hela detta inlägget! Jag tycker det är så kul att se hur man utvecklats genom åren och få minnas tillbaka till när mitt intresse började.

Från en mobilkamera 2010 till en systemkamera 2019!

Jag önskar dig ett fortsatt bra 2020!